Direktlänk till inlägg 15 februari 2016

Rygg och annat kroppsligt

Av Sara Emma - 15 februari 2016 09:12

Det är en sak jag har tänkt på... det är som att kroppen bara klarar av att fokusera på en smärta i taget. Tur antagligen. Hela förra veckan hade jag sprängande huvudvärk :( Ont när jag vaknade och sen blev det värre under dagen. Trodde jag skulle bli sjuk för min pojk hade 40 i feber ett par dagar men det bröt aldrig ut nåt på mig. Men i alla fall... samtidigt som huvet sprängde så var ryggen rätt bra. Det där har jag märkt förut, har jag migrän känns ryggen bättre. Konstigt. Vore ju skönt om alla delar i kroppen kunde vara snälla och samarbetsvilliga samtidigt nån gång! Igår började huvudvärken klinga av och VAD händer då??? Gissa tre gånger. 

Sen har jag ett bekymmer till jag tänkte dela med mig av ;) Mitt blodtryck är inte bra, för högt. Har i många år haft högt tryck periodvis och även ätit medicin mot det. Före min steloperation för två år sen åt jag två sorter. Efter operationen blev trycket mycket lägre och en sort togs bort. Sen gjorde jag några kontroller och det höll sig bra. Men jag har varit sååå urtrött på läkare och sjukhus och bokade tider så senaste året har jag inte kollat. Tills jag gjorde en koll hos min svärmor för ett tag sen, hon har en egen mätare. Jaha, 150/110... alldeles för högt. Ringde vc och fick kolla där ett par gånger, lika högt. Så det blev att börja med en till medicin igen. Nu har jag ätit den i tre veckor och när jag tog blodtrycket igår hos svärmor så är det lika högt. Och idag är huvudvärken tillbaka... (ryggen är bättre, yey... ) Nu börjar jag noja lite... Fick på Akuten på tv igår och vad handlade det om? Jo en kille lite äldre än mig som fått hjärnblödning pga högt blodtryck :/  Får ringa farbror doktorn... 

För övrigt har jag varit ute i kylan och gått en rask promenad på 23 min :))) Wow, snart en halvtimme!  Får glädjas åt små framsteg. 

Nu ska jag göra smoothie:

1 burk kokosmjölk

1msk kokosolja 

frysta hallon 

lite vatten, mjölk eller grädde 

MUMS! 

 
 
Ingen bild

Anna

18 februari 2016 09:14

Men din stackare, ska du drabbas av allt. Räcker det inte med ryggsmärtorna du har utan du ska behöva ha sådan fruktansvärd migrän också. Kolla upp ditt blodtryck för sånt är allvarligt så att inget allvarligt händer. Det sägs ju att går man med ett högt blodtryck som är obehandlat så är det att gå med en tickande bomb.
Hoppas du får hjälp med dina ryggsmärtor på rehaben så att du kan leva ett något så när vanligt liv sedan även om du alltid kommer att ha en dålig rygg.

Kram

Sara Emma

21 februari 2016 10:46

Migrän har jag haft sen i tonåren nån gång så det är jag ändå rätt van vid även om det är skitjobbigt... Men denna huvudvärk har varit nåt annat, inget har hjälpt, inte migränmedicin heller. Har blivit lite bättre nu men småspränger i pannan... har i alla fall fått tid för blodtryckskontroll.
Ja jag hoppas verkligen få nån sorts hjälp på rehaben, om inte annat att förstå och kunna tackla värken bättre.
Hur är det med dig nu?
Kram!

 
Liza

Liza

21 februari 2016 08:04

Nämen va fasen!Vilket skit!Både med huvudvärken och blodtrycket!Så himla typiskt som du skriver-skönt att slippa ryggont,men kan man inte få vara helt smärtfri?!Kan nog vara läge att kolla upp med dr ja!Promenad har jag för mej ska hjälpa mot blodtrycket så det är ju bra att du är uppe i 23 min ;)
Dina smoothies låter så goda!Jag brukade ha i vaniljpulver(inte vaniljsocker)eller kardemumma som smaksättning.Eller kakao!Mums :)
Har för mej jag gjorde på avokado oxå,men vill minnas jag tyckte det var lite läskigt :P
Kram på dej

http://inmyplace.bloggplatsen.se

Sara Emma

21 februari 2016 10:42

Ha, ha ja 23 min är ju strålande! Blev exakt samma idag... bättre än inget!
Nä fy jag testade med avokado och banan en dag, fick nästan kväljningar... Vaniljpulver har jag i ibland men kardemumma måste jag testa! Kram!

 
Annie

Annie

21 februari 2016 14:35

Nä vad jobbigt för dig, med blodtrycket och migränen :(
Håller nog med dem andra, antagligen bra att kolla upp det!

Jag brukar säga ( efter alla mina krämpor )kolla hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Hoppas det ordnar sig med blodtrycket!

Känns som min värk och mina besvär triggas igång ytterligare om jag har ont nån annanstans tex i magen, då värker liksom kroppen mer och får mycket stickningar-men det är ju lite annat.
Jag tror nog att magen är ett symtom också, på samma sak som med värken,smärtorna.
Har mina misstankar om va det kan vara kanske, men nu vill man ju Bara veta verkligen.
På morgonen har jag så himla ont i kroppen.

Sv: Tack för omtanken<3

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

1 mars 2016 18:29

Sv: Ja katter är så himla mysiga. Dem här 2 är så keliga och följer mig vart jag än går ;)Sitter jag vid datorn så vill dem helst ligga på datorbordet ;)

Tja .. det är väl som förut ungefär, samma krämpor :/ inte mindre tyvärr. Magen krånglar mycket och gör ont.
Har börjat få en del huvudvärk också, så det känns väl sådär :/

Hur är det med dig?

Kramar!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

2 mars 2016 14:21

Sv: Ja så är det verkligen! håller med :)

Vad trist, hoppas du mår bättre snart & krya på dig!
Tack så mycket<3

Kramar!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Malin

29 mars 2016 12:29

Hej!
Så är det för mig med. Är en smärta tillräckligt intensiv så känner jag mig toppen på andra ställen. Tog upp det med min reumaläkare som inte förstod någonting haha. Men jag har förstått att det är så för många att hjärnan liksom kopplar bort för att man ska orka.
Mitt blodtryck svajar lite då och då. Tex så har jag märkt att arcoxia höjer det. Annars ligger jag töstan jämt på gränsen.
Så koll upp dina mediciner om det kan vara en bieffekt. kanskeke blodtrycksmedicin ska hjälpa mot bieffekter oxå? haha nu funderar jag för mycket tror jag ;)
Och att ha långvarig värk kan oxå höja blodtrycket :(

Sara Emma

30 mars 2016 17:58

Ha, ha borde väl ändå en läkare ha hört talas om?
Tror också att långvarig smärta är en stor orsak till högt blodtryck, plus all oro man har. Jag har fått en vätskedrivande tablett nu också och hoppas den hjälper. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Presentation


Här är min berättelse om hur jag började få lite, lite ont i ryggen... och hur det sen fortsatte!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards