Direktlänk till inlägg 19 februari 2015

Dagen efter blockad i si-leden.

Av Sara Emma - 19 februari 2015 11:27

  Igår fick jag en blockad som även innehöll kortison rakt in i höger bäckenled. Det var inte behagligt om jag säger så... Detta var för att försöka bekräfta/utesluta att smärtan kommer därifrån och inte från ländryggen. Å så svårt! Jag tyckte att själva smärtan och ömheten just över si-leden försvann i några timmar, däremot var smärtan i ben, höft och ljumske oförändrad. Men vad är vad? Vad är hönan och vad är ägget? Eller äggen... Nånstans har ju smärtan sitt ursprung, där det hela började. Sen har det blivit sämre och spridit sig, men är det muskler som bråkar, som är felbelastade, kanske inflammationer? När själva smärtblockaden släppte igår kväll efter ca: 3 timmar fick jag skitont! Mådde illa och la mig jättetidigt. Idag har jag också ondare än vanligt. Är det för att de har varit inne och "bråkat" på ett redan ont ställe? Jag hoppas att jag kommer få effekt av kortisonet, det kan ta några dagar upp till en vecka. Mycket klokare är jag inte. 

 
 
Ingen bild

75linsa

19 februari 2015 12:33

Vet precis hur det känns. Som du beskriver det att det försvann över si-leden anser jag är ett positivt svar. Som sagt, du har förmodligen snedbelastat och det blir bättre när du har mindre ont över leden och belastar rätt. Alla muskler blir ju inblandade när man har ont nånstans och då blir de oftast överansträngda. Kämpa på nu! Ska bli spännande att följa utvecklingen. Kram på dig❤

Sara Emma

19 februari 2015 13:10

Hoppas, hoppas det här hjälper lite det skulle va underbart! Idag värker det så jag blir tokig snart :(
Kram!

 
Annie

Annie

19 februari 2015 12:38

Vad jobbigt för dig!

Som du skriver, det kanske är för att dem varit där och "bråkat" ..
Hoppas att detta kommer hjälpa dig och att det blir bättre om några dagar<3

Kramar!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

19 februari 2015 13:08

Tack det hoppas jag också, och nästa vecka ska jag ju få en kortisonspruta i ett muskelfäste så hoppas den också hjälper lite. Kram!

 
Majsan

Majsan

19 februari 2015 22:01

Åh!! Aj!!! Jag kommer ihåg smärtan efteråt. Dagen efter var hemsk och dag 3 också, sen släppte smärtan mer och mer, så det kommer bli bättre... Men vad märkligt att smärtan i benen var kvar när de hade sprutat lokalbedövning? Betyder det då att smärtan inte är från bäckenlederna utan ngn annanstans ifrån?? Kram på dig!

http://backendysfunktion.blogg.se

Sara Emma

19 februari 2015 22:21

Har haft så sjukt ont idag :( Mått illa, kallsvettas och varit varm om varannan. En hemsk dag! Jaa jag undrar också vad det här betyder... hade ju önskat ett tydligare resultat. Får nog vänta och se om kortisonet har nån effekt. Kram!

 
malin

malin

20 februari 2015 09:50

Hej! Fick du göra blockad md hjälp av ultraljud? Jag har gjort med och utan.
Den utan tyckte jag hjälpte mest då ortopeden satt den på fri hand och liksom ruckade på nålen inne i leden. Var inte alls skönt, men gjorde underverk.
Det som hjälpte mig fort var att dessa värkstrålningar som jag har som går ner från höft till knäna försvann ett bra tag.
Men det är svårt att veta vad som är vad i smärtväg.
Jag blev inte helt smärtfri, men märkte en enorm skillnad efter några dagar.
Var också väldigt öm där nålen gått in och fick blåmärken där som man måste urskilja från den övriga värken. Jag hade också sjukt ont pga av det. Men efter ca en vecka lugnade den värken sig och jag kunde känna skillnaden.
Trodde först att jaha nu blir det inte bättre, men det var nog bara för att jag lände efter för mycket där nålen satts och ömheten med blåmärkena.
Så låt det gå några dagar och skriv ner hur du kände dagen du gjorde, dagen efter osv :)
Kram så länge!

http://instabiltbacken.blogg.se

Sara Emma

20 februari 2015 22:13

De gjorde blockaden under röntgengenomlysning och sprutade även in kontrast för att se att de kom rätt. Igår och natten till idag var hemska... har nog inte haft så ont sen direkt efter min steloperation. Mådde illa och svettades. Idag har det lugnat sig lite. Får ge det lite tid och se vad som händer. Kram!

 
L

L

25 februari 2015 08:13

Nämen AJ!!!
Hur går det nu?Känns det nåt bättre?Jag hoppas det är bättre än direkt efter iaf!Kramar

http://www.inmyplace.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

1 mars 2016 12:57

Hej!
Jag bara undrar om du vet varför det fans kortison I blockaden. Vilken anledning. Det fick jag också I min blockad. Den hjälpte mig inte alls smärtmässigt men min inflammation försvann. Minns inte vad läkaren sa för anledning till mig men har för mig att det var för att utesluta reumatism. Gjorde blockad 2012 sådärför jag inte minns. Sen var jag liksom avslutat.

http://sneckan81.bloggplatsen.se

Sara Emma

1 mars 2016 15:37

Jag fattade för att det var ifall man hade inflammation. Själva blockaden var ju bara ett sätt att sätta diagnos, men kortisonet var en behandling mot ev inflammation. Jag blev ju inte hjälpt alls av det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Presentation


Här är min berättelse om hur jag började få lite, lite ont i ryggen... och hur det sen fortsatte!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards