Direktlänk till inlägg 7 oktober 2014

Mediciner och magnetröntgen

Av Sara Emma - 7 oktober 2014 12:01

Hurra! Jag har fått tid till magnetröntgen, på söndag (!) kl.15.00 i Göteborg :) Ska bli så skönt att få det gjort, nu händer det ju nånting i alla fall. Bra att det var en söndag också för då behöver inte min sambo ta en semesterdag för att köra mig den här gången. 

Idag har jag varit på vårdcentralen och träffat läkare nr3 på tre månader... Faktiskt den bästa hittills :) Hon skrev ut Citodon, Alvedon, Naproxen och Omeprazol... så nu kanske jag klarar mig lite längre än sist när jag fick 14st oxynorm utskrivna! Dessutom ska hon ringa på fredag och höra hur tabletterna funkar, inte dåligt! Har tagit en citodon och känner att jag blir mycket tröttare av dom än av oxynorm, får prova några dagar, annars pratade hon även om Tramadol. Nån som har några erfarenheter av dessa mediciner?

 

 
 
Annie

Annie

7 oktober 2014 12:31

Bra att du fått träffa en bättre läkare! vad skönt :-)Det finns ju bra läkare också, gäller att ha turen att hitta den som är bra bara ;-)

Känner igen 3 av 4 där av medicinerna. Har ätit både Citodon, Alvedon och Naproxen. Blev också trött och lite dåsig av citodonen men det var ok ändå, den hjälpte riktigt bra mot smärtan för mig iaf. Alvedon hjälpte inte mig alls tyckte jag. Naproxen tar jag fortfarande, men vid behov nu (förut tog jag den varje dag ).

Tramadol har jag aldrig tagit, vad är det för medicin?
Hur har det gått för dig med sjukskrivning, förlängde hon den?

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Emma

7 oktober 2014 22:12

Ja det var skönt med en läkare som faktiskt lyssnade och tog sig tid! Hoppas nu jag kan få träffa henne fler gånger.
Tramadol är en slags morfinliknande medicin, samma som tex Tiparol. Men inte lika stark som oxynorm.
Jag är sjukskriven oktober ut redan så det tog jag inte upp idag. Hoppas få komma till ortopeden så snart som möjligt efter magnetröntgen på söndag.
Kram!

 
Emma

Emma

7 oktober 2014 18:25

Jag har erfarenhet av de flesta av dom :) Naproxen fick jag för min migrän jag hade innan operationen. Den ska tydligen vara bra för väldigt mycket olika saker. Däremot får jag inte äta den längre då den är antiinflammatorisk och det ska tydligen försämra läkningen i ryggen ordentligt. Vet inte om det är för bentransplantationen, eller skruvarna.
Alvedon, eller Panodil som jag äter, ska ju tydligen vara samma sak. De äter jag tillsammans med alla de andra som en förhöjare av de andra tabletternas effekt. Oxynorm åt jag efter operationen som den starkaste medicinen med morfin. Jag tyckte den var väldigt bra, men den är ju väldigt stark så jag kände mig hög hela tiden. Citodon åt jag till och från i 2,5 år efter min olycka. Funkar väldigt bra som smärtstillande. Den blev jag dock allergisk mot när jag låg inne på sjukhuset för operation, så då bytte vi ut den mot tramadol som jag äter nu. Den är tydligen väldigt beroendeframkallande enligt min husläkare, men också väldigt effektiv. Den är den jag trivts bäst med hittills. Längtar till dagen då jag kan sluta med morfinpreparat helt. Då kan man ta ett glas vin igen. Jag är supernoga ned att inte dricka alkohol när jag äter dessa. Frågade en gång på apoteket och hon sa att andningen kunde påverkas om man blandade med alkohol. Känns inte som något jag vill riskera. Kram!

http://vagenfram.wordpress.com

Sara Emma

7 oktober 2014 22:07

Första halvåret fick inte jag heller ta nåt inflammationshämmande, för läkningens skull, men sen skulle det va ok enligt ortopeden. Däremot brukar de inte hjälpa och dessutom får jag ont i magen av dom, därför skrev hon ut omeprazol.
Har nu tagit citodon två gånger idag och jag har fått huvudvärk och blivit så himla tröööött.... Inte har de hjälpt särskilt mycket heller :( Jag ska prova ett par dagar till annars ber jag doktorn att få prova tramadol istället.
Oxynorm är ju det som har bäst effekt och dom blir jag inte så trött av, nästan lite speedad istället ;) Problemet är ju att de är lite för starka att ta ofta under en längre tid, och bara vid behov räcker ju inte just nu. Svårt läge! Kram!

 
Emma

Emma

7 oktober 2014 22:57

Ja jag förstår dina dilemman. Jag blev också jättetrött av Citodon kommer jag ihåg. Det var ingen fara när jag gick hemma, men ganska jobbigt de dagar jag var på jobbet och behövde ta dom. Det är skitsvårt det där med smärtstillande, och man måste ju tyvärr bestämma själv det också. Ingen annan kan ju känna hur vi känner, hur ont vi har eller hur trötta i ryggen vi är. Men ibland vore det skönt om någon annan bestämde allt åt en :) Kram!

http://vagenfram.wordpress.com

 
Malin

Malin

8 oktober 2014 20:52

Skönt att du fått hjälp med mediciner å röntgen på sön är ju toppen!
Fick otroligt ont i magen av naproxen. Så jag fick sluta med den. Omeprazol vet jag inte vad det är :) hoppas att det fungerar bra med medicinerna. För dem är verkligen en stor del i måendet när man har ont. Kram!

http://Instabiltbacken.blogg.se

Sara Emma

8 oktober 2014 21:50

Ja det är jätteskönt att jag fick tid för mr så snabbt, även om jag får åka till Göteborg 18 mil bort... Jag hade önskat bara att de skulle röntga bäckenlederna också på samma gång, nu är det bara ländryggen, men det är ju en början i alla fall :-)
Omeprazol är för magen så man ska klara av att ta Naproxen.
Kram!

 
Ingen bild

Malin

9 oktober 2014 19:56

Ok. Ja alltid något att dem röntgar ländryggen. Men kanske lite dumt att inte ta det på samma gång... Jaha ja då är ju omeprazol bra att ha. Lycka till på söndag!

 
Frugnu

Frugnu

11 oktober 2014 15:55

Har du fått svar från röntgen?
Skönt att du fått lite mediciner som kanske kan hjälpa dig att fungera i vardagen.

Stor kram Maria ( Frugnu)

http://www.frugnu.blogg.se

Sara Emma

11 oktober 2014 16:28

Nej jag ska göra magnetröntgen imorn. Tyvärr bara av ländryggen, hade ju önskat att de kollade bäckenet samtidigt. Fick migrän av citodonen så nu ska jag prova tramadol istället. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Emma - 26 juli 2018 08:25

Aldrig får det va lugnt i livet. Svårt att hitta en varaktig balans när livet krånglar till allt. Berättar mer senare, just nu är allt uppochner och ryggen är det sista jag tänker på tyvärr. ...

Av Sara Emma - 3 juni 2018 20:02

Oj va länge sen jag skrev här! Har inte riktigt orkat, men nu ska jag uppdatera lite. Har fått godkänd sjukskrivning på 25% tom 31/8. Trodde jag aldrig. Så jag jobbar på 65% och är tjänstledig 10% och sjukskriven 25%. Funkar jättebra! Så skönt att ...

Av Sara Emma - 15 mars 2018 17:52

Har tänkt på en sak... jag är nästan aldrig sjuk numera. När jag var sjukskriven i tre år så tänkte jag att det är nog för att jag inte träffar så mycket folk, men nu har jag varit tillbaka ett par år om man räknar från att jag började arbetsträna, o...

Av Sara Emma - 14 februari 2018 18:19

Trodde jag aldrig, och inte min doktor heller ;) FK beviljade min sjukskrivning på 25% i tre månader till! Utan att krångla. Jag var helt beredd på att fajtas igen men nu slapp jag det ett tag, så skönt! Har höjt dosen på saroten för att se om det ...

Av Sara Emma - 10 januari 2018 18:07


Är så glad för jag har lyckats förlänga mina promenader :) Klarar nästan 40 min i rask takt nu, det är sååå skönt! Max 20 min har funkat förut och det har känts så meningslöst, tappade lusten helt. Men nu känns det ju som att det faktiskt gör lite ny...

Presentation


Här är min berättelse om hur jag började få lite, lite ont i ryggen... och hur det sen fortsatte!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards